Tüketim Toplumuna Karşı Yeni Bir Anlayış: Tutumculuk ve Finansal Özgürlük


Akın M.

Fiscaoeconomia, cilt.5, sa.1, ss.99-112, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Fiscaoeconomia
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Directory of Open Access Journals
  • Sayfa Sayıları: ss.99-112
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2000 yıllarına kadar sözlüklerde olmayan tutumculuk, Amerika’dan Avrupa’ya ve şimdide Türkiye’ye doğru ilerleyen finansal özgürlükçü ve tüketim toplumu kartşıtı akımdır. Tutumculuk finansal özgürlüğün ve erken emekliliğin kazanılması için temel ihtiyaçları azaltmadan harcamaların azami düşürülmesidir. Yoğun finansal planlama yaparak, kariyerin en başında yüksek tasarruf oranı yakalayıp (25-40 yaş arasında), ileriki dönem de (40’ından sonra) finansal özgürlüğünü ilan ederek erken emeklilik yaşamayı amaç edinmektedir. Tutumcu, tüketim toplumunun reklamla şişirilen gereksiz harcamalarına, ancak yaşlandığında emeklilik hakkına, sağlıksız ve çevreye saygısızlık üzerine yaşam biçimine karşıdır. Sevdikleriyle ve sevdiği işlerde zaman geçirmeyi hedeflemektedir. Tutumculular yüksek tasarruf sürecinin kişiyi olgunlaştırdığını, mutluluk, hayatın anlamı, uzun dönemli amaçlar, zaman, para, tüketim gibi kavramları sorgulattığını iddia etmektedirler. Tutumculuk kendisine Stoacı’lıkta bulmaktadır. Tutumcular zevk ve mutluluk arasındaki farkların anlaşılması gerektiği üzerinde durmaktalar. Hedonizm en iyi yaşama sahip olmak için, zevki en üst düzeye çıkarılmayı önermektedir. Fakat Stoacılık bunu reddeder çünkü zevk gerçek mutluluğun sadece bir boyutudur. İlk zaman lüks bir araba sürmek ve insanlardan iltifat almak zevki yükseltebilirler. Ancak her zevk, aşırı kullanıldığında çok hızlı bir şekilde yıpranmaktadır. Halbuki, mutluluk için bir şeylerin sahibi olmaya ve başkalarının övgüsüne ihtiyacı yoktur. Sağlıklı, sevdikleriyle, dingin, hiyerarşik yapıdan uzak, kararlarını bağımsız verebilme gerçek lükstürler. Bu rahatlığın sürdürülebilmesi için gereken finansal okumaları yoğun şekilde yapmaktalar. Makalede tutumculuk kavramı felsefi, psikolojik, sosyolojik ve ekonomik bakış açılarından incelenmiştir.