Resmi İstatistiklere Göre Gümüşhane’de Milli Eğitim Hareketleri (1923-1960)


Yavuz E.

Mavi Atlas, cilt.9, sa.2, ss.148-156, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.18795/gumusmaviatlas.998455
  • Dergi Adı: Mavi Atlas
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.148-156
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Osmanlı Devleti’nin son döneminde eğitimde bir takım modernleşme faaliyetleri başlatılmış olsa da, yeni Türk Devleti’ne eğitimde çözüm bekleyen birçok konu devredilmiştir. Cumhuriyet ilan edildikten sonra her alanda meydana gelen değişim eğitimi de etkilemiş, ülkenin her tarafında eğitimin modernleşmesi ve gelişimi adına hem şehirlerde hem de kırsal alanlarda bir dizi yenilik ve gelişmeler yaşanmıştır. Cumhuriyet Dönemi’nin eğitim politikaları, eğitimde laik ve milli bir yaklaşımla yeniden şekillendirilmiştir. Yeni devletin eğitimle ilgili ilk faaliyeti 3 Mart 1924 tarihli Tevhid-i Tedrisat Kanunu olmuştur. 1 Kasım 1928’de çıkarılan kanunla alfabe değişikliğine gidilerek eğitim seferberliği başlatılmış ve aynı yıl tüm yurt genelinde Millet Mektepleri açılmıştır. 1930’lu yıllarda faaliyete sokulan Halkevleri, halk dershaneleri ve kursları ile ülkenin eğitim ve kültür hayatına katkı sağlanmıştır. Kırsal kesime yönelik eğitimin yaygınlaştırılması ve öğretmen açığının kapatılması amacıyla da Köy Eğitmeni Projesi başlatılmıştır. Tek parti döneminin zor şartları altında hayata geçirilen milli eğitim faaliyetleri DP iktidarına devredilmiştir. CHP ve DP dönemlerinin barındırdığı kendine has özellikleri içerisinde milli eğitim politikaları kısa ve uzun vadeli tedbirler eşliğinde ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı; Gümüşhane’nin, incelenen dönem aralığında önemli bir eğitim merkezi olduğunu ortaya koymak, Gümüşhane’deki ilk, orta, lise ve teknik eğitim veren kurumların sayısal gelişimini, öğrenci- öğretmen durumlarını ve bu okulların Gümüşhane’nin eğitim hayatına katkısını incelemektir. Çalışmada metot olarak, veri toplama yöntemi olan doküman incelemesi esas alınmış, Milli Eğitim İstatistikleri ve çeşitli telif eserler kullanılmıştır.