Meslek Yüksekokulları, Yerel Sektör İşbirliği Ve Erzincan Örneği


Creative Commons License

Çetin M., Aykut O. H.

Uluslararası Yükseköğretimde Mesleki Eğitim ve Öğretim Sempozyumu, Çorum, Türkiye, 12 - 15 Ekim 2016, ss.261-266

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çorum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.261-266
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küresel etkileşim ve iletişim ülkelerin iç bünyesindeki değişim hareketlerini daha etkin hale getirmiştir. Toplum gelişiminin temeli; bilim ve iş dünyasının enerjilerini, birikimlerini ve ihtiyaçlarını bir araya getirerek toplumsal refahı artırmak için gerekli olan yüksek katma değeri yaratacak sinerjiyi oluşturmaktan geçmektedir. Ülkelerin küresel rekabetle baş edebilmeleri ve sürdürülebilir insani, ekonomik gelişim ancak ileri teknolojik yeniliklerin başarılı girişimcilerle ekonomiye kazandırılması ile mümkün olmaktadır. Bu amaç için bilginin üretilmesi ve paylaşılması büyük önem ifade etmesine rağmen ülkemizde teknolojik yenilik, yeni ürün ve hizmet üretmede üniversite-sanayi işbirliği faaliyetleri hedeflenen düzeye ulaşamamıştır. Yerel ve ülke geneli dikkate alınarak ihtiyaç duyulan nitelikli ara insan gücü, üniversite-sanayi-yerel yönetimlerin öncülüğünde diğer paydaşlarında katılımı ile planlandığında sürdürülebilir istihdam da gelişme ve kalite kalıcı olmaktadır. Meslek yüksekokulları, genel olarak üniversitelerde ön lisans meslek eğitimi ile toplumda kabul gören, kobilerde sürdürülebilir gelişimi sağlayacak eğitim programlarından oluşmaktadır. Erzincan Meslek Yüksekokulu sanayi ve toplumun her kesimiyle sıkı bir iletişim, etkileşim ve işbirliği içinde olarak öğrencilerin istihdam, sektörlerin mesleki eğitimi ve danışmanlık taleplerini karşılamaktadır. Hibe destekli projeler; yerel ihtiyaçların daha iyi belirlenmesine, ulusal önceliklerle uyumlulaştırılmasına, katılımcılığı artırarak aşağıdan yukarıya planlama anlayışının geliştirilmesine, yerel ortaklık ve işbirliklerinin teşvikine, projecilik kapasitesinin artırılmasına ve şeffaflığın sağlanmasına imkân veren bir politika aracıdır. Özellikle üniversitelerin bilim ve teknoloji üretimleri dışında kurumlarla işbirliği ile somut projeler ortaya koyması, potansiyel proje ortaklarını bir araya getirmesi ve proje hazırlama konusunda destek noktası olması büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, özellikle yeni üniversiteleşen illerimizde modern eğitim alt yapısı, ulusal çapta rekabet ve işbirliği, hizmet üretme sektörlerinde yönetici ve çalışan eğitiminde hissedilen boşluğu doldurmak iddiasını taşıyan Meslek Yüksekokullarının illerimizin ekonomik gelişimindeki eğitim merkezli etkileri örnek uygulamalar ile ifade edilmiştir.

Global interaction and communication made the exchange movements in the internal structures of countries more effective. Development of a society is based upon forming the synergy which will constitute high added value to increase social welfare, by gathering the power, accumulation, and needs of science and business. For countries to cope with the global competition and sustainable human economic development is only possible by bringing advanced technological innovations in economy. Though producing and sharing information for this purpose is very important, technological innovations, university-industry collaboration activities in producing a new product or service isn’t still at the target level. If required qualified intermediate staff in both local and national level is planned under the leadership of university, industry, and local governments together with other shareholders, development and quality in sustainable employment will be permanent. Vocational schools generally consist of education programs which offer associate vocational training at universities and which provide sustainable development in small and medium sized enterprises(sme). Erzincan Vocational School meets both employment demands of students and vocational training and consultancy demands of sectors, by making a close communication, interaction and cooperation with every segment of society. Grant-aided projects are a policy tool that allows determination of local needs better, approximation of them with national priorities, improvement of bottom-up planning by increasing participation, the promotion of local partnerships and collaborations, Increasing the project making capacity, and ensuring transparency. It is especially important for universities to put forward concrete projects in cooperation with other institutions except for science and technology production, to gather potential project partners, and to support preparing project. In this study, it is stated by sample implementations how vocational schools, which aims modern educational infrastructure especially in the cities where new universities are built, national competition and cooperation, to fill the gap in manager and employee training in service producing sectors, effect economic development of our cities in terms of education.