STEM ve STEM temelli robotik etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve üst biliş becerilerine etkisinin incelenmesi


Creative Commons License

Güven H., Altun Yalçın S., Yalçın P.

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Uluslararası Profesyonel Eğitim Konferansı (IPEC) Nevsehir Hacı Bektas Veli University International Professional Education Conference (IPEC), Nevşehir, Türkiye, 23 - 29 Ağustos 2021, cilt.1, sa.27, ss.87-89

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Nevşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.87-89
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

STEM eğitimi temellerini fen, teknoloji ve mühendislik alanlarından alarak bilimsel üstünlüğü ve ekonomik gelişmeyi sürdürmek için yaratıcı düşünme becerisi ve problem çözme becerisine sahip üretken bireylerin yetiştirilmesini hedefleyen disiplinler arası bir araçtır. Hızla gelişen bilim ve teknoloji göz önüne alındığında bilgi toplumu oluşturmak amacıyla ülkeler kaliteli ve nitelikli eğitim için STEM eğitimine yönelmiştir. STEM ve STEM temelli robotik etkinliklerin ortaokul öğrencilerin de problem çözme ve üstbiliş becerilerine etkisi bu araştırmada incelenmiştir. Araştırmada karma yöntem  kullanılmıştır. Bu amaçla, öğrencilerin problem çözme becerilerini belirleyen 24 maddeden oluşan ve üstbiliş becerilerini belirleyen 52 maddeden oluşan anket uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında bir ilde öğrenim gören 68 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma aşamasında öğrencilere on dört hafta boyunca STEM ve STEM temelli robotik kodlama eğitimleri verilmiştir. Ayrıca her hafta sonu etkinliklerden sonra öğrencilere yansıtıcı günlükler yapılmıştır. Araştırma da problem çözme ve üstbiliş becerilerin gelişiminin araştırılması için deney ve kontrol gruplarına uygulamadan önce öntest ve uygulama bitiminde son-test deseni uygulanmıştır. Araştırma sonunda deney grubunda uygulamaya katılan öğrencilere açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; problem çözme ve üstbiliş becerilerinin ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Etkinliklerden sonra öğrencilerin problemin çözümüne yönelik çözememe gibi ön yargılarının yıkıldığını problem üzerinde sürekli farklı bakış açıları geliştirerek problem çözme becerilerini geliştirdiklerini, hatalarından ders çıkararak bir sonrakine daha farklı çözüm yolları sunduklarını, özgüvenlerinin, fen dersine yönelik motivasyonlarının arttığını ve üstbiliş becerilerine katkı sağladığını ifade etmişlerdir.