THE MEDIATION ROLE OF BRAND LOVE AND EXPERIENCE IN THE EFFECT OF SELF-BRAND CONNECTION ON THE BRAND LOYALTY


Creative Commons License

Erciş A., Aykut O. H., Yıldız T.

RESEARCH JOURNAL OF BUSINESS AND MANAGEMENT, cilt.6, sa.2, ss.137-148, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç-  Günümüzde  teknolojinin  hızla  gelişmesi,  tüketicinin  istek  ve  ihtiyaçlarının  farklılık  göstermesi  gibi  birçok  sebep  işletmeleri,  kendilerini rakiplerinden  ayırt  edebilecek  unsurlar  tespit  etmeye  itmiştir.  Bu  yüzden  marka  sadakati  oluşturabilecek  öğelerin  araştırılması  doğru  stratejilerin geliştirilmesi  açısından  oldukça  önemlidir. Bu  araştırmanın  amacı;  benlik-marka  bağının  marka  sadakati  üzerindeki  etkisinde,  marka  aşkı  ve  marka deneyiminin  aracılık  rolünün  araştırılmasıdır.

Yöntem-    Araştırmanın  ana  kütlesini  Erzincan  il  sınırlarında  yaşayan  18  yaş  ve  üzeri  üniversite  öğrencileri  oluşturmaktadır.  Anketlerin  hatalı  ve eksik  cevapları  elendikten  sonra  300 adet  anket  formu  değerlendirmeye  tabi  tutulmuştur.

Bulgular-  Elde  edilen  sonuçlar  benlik-marka  bağının  marka  sadakati  üzerinde  anlamlı  etkiye  sahip  olduğunu  göstermektedir.  Bununla  birlikte benlik-marka  bağının  marka  sadakati  üzerindeki  etkisinde  marka  aşkı  ve  marka  deneyiminin  aracılık  rolleri  olduğu  tespit  edilmiştir.   

Sonuç-  Marka  bağlılığı  yaratmada  benlik  marka  bağı,  marka  deneyimi  ve  marka  aşkı  etkilidir.   

Purpose-  Today,  many reasons such as  the rapid  development of technology  and  the  differences  among  the demands and  needs of the consumers have  led  the  enterprises  to  identify  the  elements  that  can  distinguish  themselves  from  their  competitors.  Therefore,  researching  the  elements that  can  create  brand  loyalty  is  very  important  in  terms  of  developing  the  right  strategies.  The  aim  of  the  study  is  to  investigate  the  mediation  role of  brand  love  and  brand  experience  in  the  effect  of  self-brand  connection  on  brand  loyalty.

Methodology-  The  research  population  consists  of  18-year-and  older  university  students  living  in  Erzincan  province.  After  the  mistaken  and deficient  answers  in  the  questionnaire  have  been  eliminated, 300 questionnaire  forms  have  been  evaluated.

Findings-  The  results  obtained  show that  self-brand  connection  has  a  significant  effect  on  brand  loyalty.  On  the  other  hand, it  is  determined  that brand  love  and  brand  experience  have  mediation  roles  in  the  effect  of  self-brand  connection  on  brand  loyalty.   

Conclusion-  Brand  loyalty,  brand  experience  and  brand  love  are  effective  in  creating  brand  loyalty.