THE ECONOMIC RESEARCH AND FINANCIAL MARKTES CONGRESS WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION, Eskişehir, Türkiye, 27 - 29 Nisan 2023, cilt.1, ss.101-102
Son derece hızlı gelişen teknoloji
neredeyse bütün insanlığın hayatına dokunmaktadır. Gelişen teknolojiler gerek
iş hayatının gerekse sosyal yaşantıların seyrini değiştirmektedir. Bu durum
elbette ki tüketici davranışlarına da yansımaktadır. Yoğun rekabet ortamında
faaliyetlerini sürdürmeye çalışan işletmeler tüketicilere pek çok konuda olduğu
gibi satış kanallarında da alternatifler sunmaktadır. Sunulan bu alternatifler
ve gelişen teknoloji sayesinde tüketicilerin satın alma davranışları yeni
boyutlar kazanmaktadır. Bu boyutların son yıllarda en yaygın olan iki türü ise
showrooming ve webrooming davranışlarıdır. Bahsedilen bu iki davranışın yanı
sıra internetten araştırıp yine internet üzerinden satın alımlar veya fiziksel
mağazalardan araştırıp yine fiziksel mağazadan satın alımlar da sıkça görülen
satın alma davranışlarındandır.
Bu çalışmanın amacı tüketicilerin
sergiledikleri satın alma davranışlarına göre kanal entegrasyonu, güçlendirme,
çeşitlilik ve fayda algılamalarında farklılık olup olmadığını belirlemektir.
Ayrıca kanal entegrasyonunun güçlendirme, çeşitlilik ve fayda üzerindeki
etkisinin incelenmesi de çalışmanın bir diğer amacıdır. Bu amaçlar
doğrultusunda veri toplama aracı olarak anket uygulaması yapılmıştır. Anket,
çalışmanın tüm boyutlarını kapsayan, literatürde geçerliliği ve güvenilirliği test
edilmiş ölçeklerden oluşturulmuştur. Anketler katılımcılara çevrimiçi olarak
ulaştırılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz
edilmiştir. Analiz sonuçlarının hem literatüre hem de işletmelere katkı
sağlayacak bilgiler sunacağı öngörülmektedir.
The rapidly advancing technology has a significant impact on the lives of
almost all humanity. Emerging technologies are changing the course of both work
life and social interactions. This situation, of course, also reflects on consumer
behavior. In the competitive business environment, businesses striving to sustain
their activities offer alternatives to consumers in various aspects, including sales
channels, thanks to the alternatives provided by developing technology. Consumer
purchasing behaviors have gained new dimensions with the emergence of two
common types of behaviors in recent years, namely showrooming and
webrooming. In addition to these behaviors, purchasing behaviors such as
researching online and buying online or researching in physical stores and buying
from physical stores are also commonly observed.
The aim of this study is to determine whether there are differences in channel
integration, empowerment, assortment, and perceived benefits according to
consumer purchasing behaviors. Another aim of the study is to examine the impact
of channel integration on empowerment, assortment, and perceived benefits. For
data collection, a survey was conducted as the research instrument. The survey was
created using validated and reliable scales that cover all dimensions of the study
from the literature. The surveys were delivered to the participants online. The
collected data were analyzed using SPSS and AMOS software. It is expected that
the results of the analysis will provide valuable information for both the literature
and businesses.